Posadzka żywiczna w garażu

Zarówno przemysłowe, jak i przydomowe zabudowy przeznaczone do trzymania w nich pojazdów wymagają specjalistycznych rozwiązań. Tyczy się to m.in. doboru stosownego podłoża, odpornego na szereg różnych, negatywnych czynników, w tym na uszkodzenia mechaniczne czy oddziaływanie związków chemicznych. Dobra posadzka w garażu powinna być przede wszystkim trwała i równa. Warto, by dodatkowo posiadała właściwości antypoślizgowe. Zastanawiasz się, jakie rozwiązanie będzie adekwatne do Twoich potrzeb? Zachęcamy zatem do przeczytania poniższego artykułu. Dowiesz się z niego m.in. jak przygotować powierzchnię pod posadzkę, poznasz jej poszczególne rodzaje, a także sposoby ich zabezpieczenia. Sprawdź!

Posadzka w garażu – jak przygotować powierzchnię pod posadzkę?

Zacznijmy od podstaw – czyli tego, jak powinno być przygotowane podłoże. To istotny czynnik, gdyż m.in. od niego zależy, czy nowa nawierzchnia w ogóle spełni swoje zadanie i będzie trwała. Nieprawidłowo przygotowane podłoże może skutkować m.in. odpryskami, pękaniem wierzchniej warstwy i innymi negatywnymi zjawiskami.

Na początek konieczne są oględziny podłoża, na którym będzie kładziona posadzka. Sprawdź przede wszystkim, czy nie ma na nim żadnych uszkodzeń. Luźne fragmenty mocno przekładają się na trwałość nowej nawierzchni, dlatego należy je usunąć, a powstałe ubytki – zapełnić. Zwróć też uwagę na wszelkie pęknięcia, a także uszkodzenia w obrębie dylatacji. Jak je uzupełnić – o tym dowiesz się w dalszej części artykułu.

Innym sposobem na przygotowanie podłoża, np. pod nową posadzkę żywiczną (epoksydową), betonową czy poliuretanową, jest jego zeszlifowanie. Aby to zrobić, po uzupełnieniu wszelkich ubytków trzeba upewnić się, że nie ma w nim żadnych elementów metalowych. Warto też sprawdzić twardość obrabianej powierzchni, gdyż od tego będzie zależał dobór narzędzia do szlifowania. Gdy uznasz, że warstwa nadaje się już do obróbki – pora przejść do samego ścierania i wyrównywania nawierzchni.

Pamiętaj, że niezależnie od wybranej metody, przed położeniem kolejnej powłoki, warstwę spodnią należy odpowiednio wyczyścić i osuszyć. Do tego celu trzeba użyć najlepiej odkurzacza przemysłowego, którym usuniesz cały pył bez ryzyka pozostawienia luźnych elementów. Kolejnym, jednym z najistotniejszych etapów pracy nad posadzką jest gruntowanie podłoża. W naszej ofercie znajdziesz różnego rodzaju gruntujące żywice epoksydowe i poliuretanowe, w tym m.in. Meteor Primer Hydro, Dry lub Rapid czy też grunt poliuretanowy Purion Primer W.

Warto mieć na uwadze jeszcze jedno – wybrane posadzki mogą mieć różne wymagania co do podłoża, na którym są kładzione. Więcej o tym jednak przy poszczególnych typach nawierzchni.

Z czego wykonać nową posadzkę w garażu?

Istnieją różne sposoby na wykończenie nawierzchni w garażu. Można postawić na beton, żywicę epoksydową czy poliuretanową, jak i inne materiały. Jednak te wymienione powyżej charakteryzują się największą odpornością i świetnie spisują się m.in. w „technicznych” przestrzeniach. Poznaj już teraz bliżej każdą z nich.

Posadzka z żywicy epoksydowej

To jeden z popularniejszych – i to nie bez przyczyny – sposobów wykończenia podłoża. Posadzka epoksydowa w garażu to gwarancja dużej odporności, zarówno na ścieranie, jak i oddziaływanie chemiczne. Ponadto jest dość elastyczna, a także łatwo się ją czyści. Dużą zaletę stanowi również fakt, że jej powierzchnię można opracować tak, aby miała właściwości antypoślizgowe. W tym celu stosuje się m.in. piaski kwarcowe – wysypuje się je na masę, która jeszcze nie zdążyła stężeć.

Należy jednak pamiętać, że do wykonania posadzki epoksydowej w garażu trzeba naprawdę silnego podłoża. Wytrzymałość na ściskanie podkładu nie może być niższa niż 20 MPa. Powierzchnia musi mieć też minimum 5 cm grubości. Tylko wtedy zyskuje się pewność, że nawierzchnia będzie trwała i solidna.

Przykładowa konstrukcja posadzki epoksydowej antypoślizgowej, tzw. systemu parkingowego:

System parkingowy, grubość 1,5 – 2,0 mm

Operacja

Zastosowany materiał

Zużycie orientacyjne

Gruntowanie

Meteor Primer Hydro /
Meteor Primer Dry /
Meteor Primer Rapid /
Meteor Primer W

0,3 kg/m2

Warstwa zasadnicza

Meteor Color Parking /
Meteor Stone W /
Meteor Primer W

0,5 – 0,8 kg/m2

Zasyp piaskiem kwarcowym do sucha

Kruszywo kwarcowe
0,2 – 0,8 mm lub 0,4 – 0,8 mm

ok. 3,5 kg/m2

Warstwa zamykająca

Meteor Color Parking

0,5 – 1,0 kg/m2

Posadzka betonowa

Choć beton często stanowi podłoże pod inne nawierzchnie, to sam również bywa ostatnią warstwą. Posadzka betonowa w garażu to najczęściej masy samopoziomujące o specjalnym przeznaczeniu lub zwykłe wylewki. Należy jednak pamiętać, że wykorzystanie tradycyjnych materiałów wymaga znacznie większej obróbki w celu uzyskania powierzchni o pożądanych cechach. Specjalne mieszanki posadzkowe zaś mają dużo lepsze właściwości. Jednak aby dodatkowo “podbić” właściwości fizyczne posadzki, jej wytrzymałość I estetykę, proponujemy zastosowanie technologii DST (ang. Dry Shake Topping), czyli wykonania posadzki betonowej z użyciem naszych utwardzaczy do betonu Romix oraz Romix BL. Tutaj sprawdzisz jak wyglądają poszczególne etapy tej technologii oraz jakie są jej najważniejsze właściwości oraz zalety.

Aby wzmocnić nawierzchnię, można dodatkowo zastosować włókna do betonu – ze stali czy tworzyw sztucznych, a dla dodatkowego zabezpieczenia powierzchniowego – impregnaty do betonu. Te dwa rozwiązania pozwalają stworzyć trwałą, odporną na najróżniejsze czynniki nawierzchnię. W obiektach o dużej powierzchni (np. w garażach podziemnych czy parkingach) warto zastosować jeszcze specjalne koryta odwodnieniowe, umożliwiające łatwe odpływanie np. wody opadowej.

Czym zabezpieczyć posadzkę betonową w garażu?

Wyżej wspomnieliśmy również o impregnacji betonu. W naszej ofercie dostępne są różnego rodzaju środki zabezpieczające wylewkę betonową, także w garażu, skutecznie wnikające w głąb materiału i trwale wiążące go, zabezpieczając przed szeregiem negatywnych czynników – począwszy od oddziaływania chemicznego, przez wilgoć, po tarcie i uderzenia, czyli tzw. folia w płynie.

Takie produkty, jak impregnaty do betonu P100, P200 czy P300 skutecznie chronią go przed wsiąkaniem najróżniejszych cieczy – od wody po oleje, ale i poprawiają jego właściwości. Równie skuteczną opcją może okazać się preparat PHW100, będący wodną emulsją parafinową, tworzącą film ochronny na powierzchni, na której został zastosowany.

Posadzka poliuretanowa

Nawierzchnie z żywicy to nie tylko epoksydy. Posadzka żywiczna do garażu często wykonywana jest z żywicy poliuretanowej. Podobnie jak ich epoksydowe odpowiedniki, wymagają odpowiedniego podłoża, ale w zamian za to gwarantują najwyższą jakość użytkowania. Obok trwałości charakteryzują się także wysoką estetyką, co ma duże znaczenie tak w prywatnych, jak i przemysłowych garażach.

Zaletą tego typu materiału jest fakt, że doskonale uzupełnia wszelkie ubytki, co – z jednej strony – sprawia, że świetnie wiąże się z podłożem, a z drugiej – tworzy równą, gładką nawierzchnię. Podłoże pod posadzkę żywiczną wymaga jednak specjalnego przygotowania (w tym zastosowania właściwego gruntu). Dlatego położenie posadzki żywicznej poliuretanowej w garażu warto pozostawić sprawdzonym fachowcom, znającym specyfikę materiału. Dzięki temu masz pewność, że wybrana przez Ciebie np. kolorowa żywica poliuretanowa Purion Color w wersji PARKING, która idealnie sprawdzi się szczególnie przy posadzce antypoślizgowej w garażu, będzie położona zgodnie z obowiązującymi zasadami, a uzyskana nawierzchnia będzie trwała i estetyczna.

Przykładowa konstrukcja posadzki poliuretanowej antypoślizgowej, tzw. Standardowego systemu parkingowego:

Standardowy poliuretanowy system parkingowy

Układ warstw oraz zastosowany materiał

Zużycie

Grunt:
Purion Primer W

ok. 0,3 kg/m2

Warstwa zasadnicza:
Purion Primer W

ok. 0,6 kg/m2

Kruszywo kwarcowe
0,2 – 0,8 mm lub 0,4 – 0,8 mm (zasyp do sucha)

ok. 3,5 kg/m2

Warstwa zamykająca:
Purion Color Parking

ok. 0,6 kg/m2

*ostatnia warstwa dla systemu UV-odpornego:
Purion Color UV

ok. 0,2 kg/m2

Czy można wyrównać starą posadzkę w garażu?

Jeśli masz w swoim garażu starą posadzkę betonową, która według Ciebie wymaga jedynie odświeżenia – to również da się zrobić. Oczywiście – w wielu sytuacjach najlepiej spisuje się wylanie nowych warstw i zastosowanie stosownych impregnatów czy innej specjalistycznej chemii. Wtedy renowacja i wyrównywanie takiej nawierzchni będzie bardzo rzadko stosowaną procedurą.

Przyjmijmy jednak, że stawiasz na remont starej powierzchni – wówczas konieczne będzie usunięcie ubytków punktowych, wszelkich pęknięć, a także zastosowanie nowych dylatacji w miejscu wykruszającego się materiału. Świetnie w tym przypadku spiszą się włókna do betonu, dostępne w naszej ofercie. Po usunięciu tych mankamentów posadzkę szlifuje się w celu uzyskania jednolitego, równego podłoża, a następnie używa odpowiednich impregnatów, w tym folii w płynie, jak i materiałów powłokowych. Jeśli planujesz odnowić swoją wysezonowaną posadzkę – skontaktuj się z nami! Zarekomendujemy Ci najlepszych fachowców, którzy profesjonalnie wykonają posadzkę, zgodnie ze sztuką budowlaną, używając do tego celu jedynie najwyższej jakości, sprawdzonych produktów!

Sprawdź naszą chemię budowlaną – stwórz idealną posadzkę w swoim garażu!

Każdy materiał na posadzkę ma swoje zalety. Niektóre z nich mogą być też bardziej pracochłonne lub kosztowne. Jeśli jednak postawisz na solidną nawierzchnię, wykonaną z profesjonalnych preparatów chemicznych – wówczas zmniejszasz ryzyko zniszczeń, a tym samym – wydatków na naprawy podłoża. Dlatego już teraz zachęcamy do zapoznania się ze środkami żywicznymi, jak i mieszankami betonowymi dostosowanymi do wylewania w garażach i innych przestrzeniach prywatnych czy przemysłowych. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o naszych propozycjach – skontaktuj się z nami! Odpowiemy na każde Twoje pytanie!